Algemene Voorwaarden Recar
Recar tevens handelende onder de naam Airco Mobiel Service (nader te noemen: Recar) is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 62188291 en is gevestigd aan de Kraanmeester 6, gemeente Weert
Artikel 1 – BEGRIPPEN
- auto: een personenauto, of bestelauto met een totaalgewicht inclusief laadvermogen van maximaal 3.500 kg;
- de opdrachtgever: iedere partij die als koper of opdrachtgever handelt;
- de opdracht: de met de opdrachtgever gesloten overeenkomst tot de verkoop van personen- en of bestelauto(‘s), het verrichten van werkzaamheden zoals montage-, demontage-, reparatie- of onderhoudswerkzaamheden en vrijwillige of wettelijke keuringen; -
- schriftelijk: in geschrift of elektronisch;
Artikel 2 – HET AANBOD
- Alle door Recar gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Recar doet mondeling of schriftelijk een aanbod.
- Dit aanbod geeft een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aanbieding, dus de prijs en de rechten en de verplichtingen van de opdrachtgever en de Recar. De omschrijving van het aanbod is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de opdrachtgever mogelijk te maken.
- In het aanbod staat de prijs van de aangeboden auto, het aangeboden onderdeel, of de aangeboden accessoire. De prijs van een aangeboden auto is inclusief de niet-vermijdbare kosten.
- Als Recar gebruik maakt van afbeeldingen van de auto, onderdeel of accessoire dan zijn deze waarheidsgetrouw.
- Kennelijke vergissingen in het aanbod binden Recar niet.
- De opdrachtgever moet aanvaarden binnen de door Recar gestelde termijn. Is er geen termijn gegeven dan moet de koper direct aanvaarden.
Artikel 3- DE OVEREENKOMST
- Recar legt de overeenkomst schriftelijk vast en geeft de opdrachtgever hier een kopie van. De afspraak tussen opdrachtgever en Recar geldt ook als de afspraak niet schriftelijk is vastgelegd.
- In de schriftelijke overeenkomst staat in ieder geval:
- de identiteit van Recar zoals handelsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer en e-mailadres;
- de omschrijving van de auto, onderdelen, of accessoires;
- de prijs en de omschrijving van de in te kopen auto inclusief onderdelen of accessoires;
- de prijs van de auto inclusief accessoires op het moment van de koop. De prijs is inclusief de niet-vermijdbare kosten. De overeenkomst geeft aan of het een vaste of een niet-vaste prijs is;
- de prijs van een los gekocht onderdeel of accessoire;
- de wijze van betaling;
- de leveringsdatum en of dit een vermoedelijke of vaste datum is. Als er geen leveringsdatum is afgesproken, wordt de auto, onderdeel of accessoire in ieder geval binnen dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst afgeleverd.
- Recar is niet gehouden aan een aanbod indien opdrachtgever redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, waarbij te denken valt aan een veel te lage prijs voor het verrichten van de werkzaamheden of het leveren van een auto met een hogere waarde. Aan deze vergissing of verschrijving kan opdrachtgever geen rechten ontlenen.
- Recar heeft het recht een overeenkomst met een potentiële opdrachtgever om een voor haar gegronde reden te weigeren.
Artikel 4 – REPARATIE EN ONDERHOUD
- Het liefst ontvangt Recar een schriftelijke opdrachtvan opdrachtgever van de uit te voeren werkzaamheden.
- Recar geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze prijsopgave en opleveringsdatum is vermoedelijk tenzij de opdrachtgever en Recar hebben afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste afleveringsdatum.
- Wordt bij een niet-vaste prijs het repareren van de auto meer dan 25% duurder dan vooraf bij benadering was aangegeven, dan moet Recar deze kostenstijging met de opdrachtgever bespreken.
- Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde rekening afgegeven.
- Als de opdrachtgever de auto niet binnen drie werkdagen ophaalt nadat hij of zij bericht heeft ontvangen dat de reparatie klaar is, dan kan Recar een vergoeding voor stallingkosten in rekening brengen.
- De stallingskosten zijn de kosten die normaal gesproken door Recar in rekening worden gebracht. Zijn er geen vaste stallingskosten dan zal Recar een redelijke vergoeding rekenen.
- Recar kan retentierecht uitoefenen op de auto, onderdeel of accessoire. Dit betekent dat Recar de auto, onderdeel of accessoire pas teruggeeft als de opdrachtgever de rekening voor deze of eerdere werkzaamheden of andere kosten heeft betaald.
- Wanneer er een garantieclaim moet worden afgehandeld tussen de Recar en een garantiegever, zoals een fabrikant of een importeur, dan kanRecar weigeren de onderdelen af te geven.
- Als de opdrachtgever niet, of niet op tijd, om de onderdelen heeft gevraagd, dan worden de vervangen onderdelen ook eigendom van Recar , zonder dat de opdrachtgever een vergoeding hiervoor krijgt.
- Recar staat ervoor in dat de verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de opdracht. Recar garandeert dat de opdrachten met goed vakmanschap zijn uitgevoerd door hem, of dat hij de opdrachten met goed vakmanschap heeft laten uitvoeren en dat hierbij goede materialen zijn gebruikt.
Artikel 5 – VERVANGEND VERVOER
- Tegen een nader te overeenkomen bedrag per dag, kan opdrachtgever een vervangende auto van Recar huren. Opdrachtgever dient deze auto schoon bij Recar in te leveren. Mocht deze auto niet schoon worden opgeleverd, dan zal Recar de kosten die gepaard gaan met het schoonmaken aan opdrachtgever doorbelasten;
- De kosten (o.a. brandstofkosten, verkeersboetes etc.) die met de vervangende auto worden gemaakt gedurende de periode dat opdrachtgever deze vervangende auto in gebruik heeft, zal Recar tevens aan opdrachtgever doorbelasten;
Artikel 6- DE PRIJS
- Alle prijzen zijn in beginsel inclusief omzetbelasting (btw) en andere belastingheffingen.
Artikel 7 – GARANTIES
- Iedere garantie wordt expliciet schriftelijk overeengekomen. Garanties strekken nooit verder dan het hetgeen expliciet is overeengekomen.
- Indien de verkochte auto een auto betreft waarop nog fabrieksgarantie van toepassing is dan kan de opdrachtgever voor het uitoefenen van die garantie terecht bij de merkdealer van die auto;
- Tegen betaling kan de garantie bij een derde-partij worden afgesloten/ uitgebreid, indien de voorwaarden tot het bijkopen van garantie van toepassing zijn;
- Indien garantie van toepassing is bij de onder lid 2 en/ of lid 3 omschreven partijen, dan dient opdrachtgever zich bij eventuele garantieclaims ook tot hen te wenden. Recar is hierin geen partij en kan hierin enkel en alleen als tussenpersoon optreden.
- Indien géén fabrieksgarantie van toepassing is en indien er geen garantie bij een derde partij is afgesloten, dan is er expliciet géén (huis)garantie van toepassing. Reden hiervan is dat het alsdan een auto in een bepaalde categorie betreft die niet voor niets reeds door de fabrikant en/ of de in lid 3 genoemde derde partij is uitgesloten van garantie. Indien de verkochte auto aan de (garantie)voorwaarden van de in lid 3 genoemde partij voldoet en opdrachtgever er voor hem moverende redenen voor kiest om deze garantie niet af te sluiten, dan is het hiermee gepaard gaande risico ook voor opdrachtgever. Mitsdien is er ook in deze situatie geen (huis)garantie van toepassing;
- Indien Recar nieuwe (auto)onderdelen monteert, dan kan op deze onderdelen fabrieksgarantie van toepassing zijn. Voor het uitoefenen van die garantie kan opdrachtgever terecht bij de bij de fabrikant van het betreffende (auto)onderdeel. In onderling overleg kan Recar als tussenpersoon optreden zodat Recar zich namens opdrachtgever tot de fabrikant, zal wenden.
Artikel 8- DE BETALING
- Betalen moet door de opdrachtgevercontant of door middel van bijschrijving op de bankrekening van Recar .
- Betaling moet door de opdrachtgevergebeuren op het moment van het afleveren van de auto, onderdeel of accessoire of bij het opleveren van de werkzaamheden.
- In overleg met Recar kan er ook op factuur worden betaald. Indien er op basis van facturatie wordt betaald, is er een betaaltermijn van 5 dagen van toepassing.
Artikel 9 – INCASSOBELEID
- Wanneer opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet, is opdrachtgever zijnde een Bedrijf van rechtswege in verzuim. opdrachtgever zijnde een consument zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van ontvangst van de aanmaning, om alsnog aan haar betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien zij niet binnen die gestelde termijn aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.
- Vanaf de datum dat opdrachtgever in verzuim is, zal Recar zonder nadere ingebrekestelling aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
- Indien Recar meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van opdrachtgever.
- Recar is gerechtigd bij het uitblijven van een volledige betaling (indien opdrachtgever in verzuim is) van opdrachtgever de overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten, totdat de betaling is ontvangen door Recar of opdrachtgever hiervoor deugdelijke zekerheid heeft gesteld.
- Ook indien Recar, voordat opdrachtgever in verzuim is met de betaling, gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van opdrachtgever te twijfelen, is Recar gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden zonder een schriftelijke verklaring of gerechtelijke tussenkomst.
Artikel 10- OPZEGGING
- Indien Recar en de opdrachtgever een overeenkomst tot verkoop van een auto zijn overeengekomen en de opdrachtgever wenst deze overeenkomst op te zeggen, dan accepteert Recarenkel een schriftelijke opzegging.
- Mocht Recar deze schriftelijke opzegging ontvangen, terwijl de auto nog niet is geleverd, dan houdt Recar de door opdrachtgever gedane aanbetaling als zijnde opzegvergoeding in. Opzegging na levering van de auto is expliciet uitgesloten.
Artikel 11 -EIGENDOMSVOORBEHOUD
- De aan de opdrachtgever geleverde auto(onderdelen) blijven eigendom van de Recar tot de opdrachtgeveralles wat hij op grond van de koopovereenkomst moest betalen heeft betaald. Totdat de opdrachtgever de formele eigendom van deze auto(onderdelen) heeft gekregen, moet hij de auto WA + casco verzekeren, de kosten betalen en het risico op het beschadigd of vermist raken van de auto(onderdelen) dragen. Ook moet hij op zijn kosten het onderhoud laten uitvoeren. Koper is als houder en berijder van de auto aansprakelijk.
Artikel 12 – PRIVACY, GEGEVENSBESCHERMING
- Recar gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van opdrachtgever en Gebruikers van de website en zal deze slechts conform de privacy-statement gebruiken. Indien daarom gevraagd zal Recar de betrokkene hierover informeren.
Artikel 13 – BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID
- Indien het verrichten van Werkzaamheden door Recar leidt tot aansprakelijkheid van Recar jegens opdrachtgever of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de opdracht door Recar in rekening gebrachte kosten (eenmaal de factuurwaarde, met uitzondering van de materiaalkosten, exclusief btw) tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Recar . De aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het schadebedrag welk door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per aanspraak per jaar.
- Recar is niet aansprakelijk voor gevolgschade in welke vorm dan ook, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 14 - KLACHTEN
- Indien opdrachtgever niet tevreden is over de service of producten van Recar of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, terstond aan Recar te melden. Klachten kunnen gemeld worden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met als onderwerp “klacht”, of via het opgegeven telefoonnummer.
- De klacht moet door opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Recar de klacht in behandeling kunnen nemen.
- Recar zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.
- Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
- De klagende opdrachtgever verplicht zichzelf om Recar na een klacht als eerste in staat te stellen die klacht middels eventueel noodzakelijke reparatie zelf te kunnen verhelpen. Een factuur van derden voor het herstellen van klachten wordt enkel geaccepteerd als partijen het herstel door die derde van tevoren in overleg overeen zijn gekomen.
Artikel 15- TOEPASSELIJK RECHT
- Op de rechtsverhouding tussen Recar en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
- Recar kan deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen. De meest actuele versie is te vinden op de website.
- Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de overeenkomst tussen Recar en opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Limburg tenzij bepalingen van dwingend recht leiden tot bevoegdheid van een andere rechtbank.